-6.5 C
Zenica
More

    Ukupno podjela

    Posljednje objavljeno

    Uskoro Pravilnika o upotrebi dronova u BiH

    Uskoro Pravilnika o upotrebi dronova u BiH

    “Objavljivanjem Pravilnika o upotrebi dronova regulisaće se njihova upotreba, odnosno definisaće se uslovi koji moraju biti ispunjeni od strane operatora za bezbjedno odvijanje operacija. Objavljivanjem pravilnika želi se urediti ova oblast koja je veoma specifična i zahtjevna”, kazao je za Akta.ba Aleksandar Lalović, Stručni saradnik za odnose s javnošću i WEB u BHDCA.

    - Reklama -

    Objasnio je da Direkcija za civilno zrakoplovstvo BHDCA kao institucija nadležna za donošenje propisa iz oblasti vazduhoplovstva te za donošenje i objavljivanje Pravilnika o uslovima za izvođenje letačkih operacija dronovima.

    “Ovim propisom definisaće se ko, kada, gdje, u kojim uslovima i u koje namjene može upotrebljavati dronove u vazdušnom prostoru BiH. Na osnovu navedenog, dronovi će se klasifikovati prema težini i namjeni. U skladu sa tim, definisani su i uslovi za upotrebu”, rekao je Lalović, te dodao da je Pravilnik u završnoj fazi izrade, takozvanoj tehničkoj fazi koja podrazumijeva lektorisanje i pripremu za objavljivanje.

    - Reklama -

    Prije toga, kako kaže, u fazi izrade propisa prethodile su javne konsultacije sa zainteresovanom javnošću, te upoređivanje propisa za nacrtom propisa koji, takođe, treba da bude objavljen za zemlje Evropske unije od strane Evropske agencije za bezbjednost u vazduhoplovstvu i njegovo usklađivanje.

    Propisi koji regulišu upotrebu dronova postoje i u zemljama regije i to u Srbiji, Hrvatskoj i Crnoj Gori.

    Upotreba dronova

    Kada je u pitanju upotreba dronova, široka je lepeza poslova i radnji koji se mogu obavljati i za koje se mogu koristiti dronovi, od sportskog do komercijalnog.

    “Njihova upotreba u industriji, privredi, uslugama je zaista široka što će, vjerujemo, otvoriti i prostor za nova radna mjesta i stvoriti zdravu konkurenciju u oblastima u kojima će se koristiti dronovi. S obzirom na to da je riječ o novoj tehnologiji, pred BHDCA je veliki izazov da se na pravi način reguliše ova oblast, jer je riječ o novoj tehnologiji koja se konstantno unapređuje”, dodao je Lalović.

    Upotreba i korištenje dronova je posebno zanimljivo IT kompanijama, medijskim kućama, te drugim institucijama koji mogu iskoristiti njihove mogućnosti. Jedna od njih je i kompanija SPARK poslovni park iz Mostara koji su prije dvije godine organizovali natjecanje dronova.

    “Prethodne dvije godine SPARK je uspješno organizirao natjecanje dronova u suradnji s BHDCA-om. S ovom institucijom imali smo vrlo uspješnu suradnju jer smo ispunili sve uvjete koje je BHDCA tražio i shodno tome smo ishodovali potrebna rješenja. S obzirom da Pravilnik o upotrebi dronova u BiH treba stupiti na snagu, kao kompanija ćemo poštovati njegove odredbe i sve eventualne buduće utrke dronova organizirati sukladno istima”, kazali su za Akta.ba iz SPARKA.

    Rizici ekspanzije

    Pojava i ekspanzija dronova na tržištu, svakako donosi i određene rizike.

    “Kada je u pitanju Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH, ti rizici se ogledaju, prije svega, u tome da svi korisnici vazdušnog prostora na bezbjedan način koriste isti i da ne dolazi do ugrožavanja bezbjednosti letenja, odnosno da dronovi ne ugrožavaju tzv. konvencionalni avionski saobraćaj, tj. vazduhoplove sa pilotima i putnicima. Zbog toga, posebno je zabranjeno korišćenje dronova u blizini aerodroma i kontrolisanom vazdušnom prostoru”, ispričao je Lalović.

    Pored toga, naravno, postoje i drugi rizici, koji se odnose na pad drona, te zaštitu imovine i života ljudi na zemlji, kao i zaštitu privatnosti.

    “Ovim putem želimo naglasiti da u prethodnom periodu BHDCA nije zaprimila nijedan izvještaj o ugrožavanju bezbjednosti letenja u BiH u koji su uključeni dronovi. Upravo će navedeni propis definisati ko može upravljati dronovima”, rekao je Lalović.

    Uslovi koje mora ispuniti korisnik drona definisani su zavisno od oblasti u kojoj se izvode operacije bespilotnim vazduhoplovima i zavisno od njegove težine. Dakle, u Pravilniku piše da korištenje drona zavisi od njegove težine, te je na taj način uređeno ko ga smije koristiti. Tako je za osobu od 14 godina potreban nadzor punoljetne osobe. Dronove samostalno neće moći koristiti osobe mlađe od 16 godina, a za svaku kategoriju potrebno je određeno poznavanje propisa zrakoplovstva. Korisnik drona ne smije biti pod utjecajem alkohola, mora imati određenu polisu osiguranja, mogu letjeti samo danju, osim u iznimnim slučajevima.

    “Želimo da naglasimo da će, po objavljivanju pravilnika, BHDCA organizovati, u nekoliko gradova u BiH radionice na kojima će zainteresovane korisnike, operatore upoznati sa detaljima propisa i obavezama koje ih očekuju u narednom periodu”, zaključio je Lalović.

    Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.

    “Objavljivanjem Pravilnika o upotrebi dronova regulisaće se njihova upotreba, odnosno definisaće se uslovi koji moraju biti ispunjeni od strane operatora za bezbjedno odvijanje operacija. Objavljivanjem pravilnika želi se urediti ova oblast koja je veoma specifična i zahtjevna”, kazao je za Akta.ba Aleksandar Lalović, Stručni saradnik za odnose s javnošću i WEB u BHDCA.

    - Reklama -

    Objasnio je da Direkcija za civilno zrakoplovstvo BHDCA kao institucija nadležna za donošenje propisa iz oblasti vazduhoplovstva te za donošenje i objavljivanje Pravilnika o uslovima za izvođenje letačkih operacija dronovima.

    “Ovim propisom definisaće se ko, kada, gdje, u kojim uslovima i u koje namjene može upotrebljavati dronove u vazdušnom prostoru BiH. Na osnovu navedenog, dronovi će se klasifikovati prema težini i namjeni. U skladu sa tim, definisani su i uslovi za upotrebu”, rekao je Lalović, te dodao da je Pravilnik u završnoj fazi izrade, takozvanoj tehničkoj fazi koja podrazumijeva lektorisanje i pripremu za objavljivanje.

    - Reklama -

    Prije toga, kako kaže, u fazi izrade propisa prethodile su javne konsultacije sa zainteresovanom javnošću, te upoređivanje propisa za nacrtom propisa koji, takođe, treba da bude objavljen za zemlje Evropske unije od strane Evropske agencije za bezbjednost u vazduhoplovstvu i njegovo usklađivanje.

    Propisi koji regulišu upotrebu dronova postoje i u zemljama regije i to u Srbiji, Hrvatskoj i Crnoj Gori.

    Upotreba dronova

    Kada je u pitanju upotreba dronova, široka je lepeza poslova i radnji koji se mogu obavljati i za koje se mogu koristiti dronovi, od sportskog do komercijalnog.

    “Njihova upotreba u industriji, privredi, uslugama je zaista široka što će, vjerujemo, otvoriti i prostor za nova radna mjesta i stvoriti zdravu konkurenciju u oblastima u kojima će se koristiti dronovi. S obzirom na to da je riječ o novoj tehnologiji, pred BHDCA je veliki izazov da se na pravi način reguliše ova oblast, jer je riječ o novoj tehnologiji koja se konstantno unapređuje”, dodao je Lalović.

    Upotreba i korištenje dronova je posebno zanimljivo IT kompanijama, medijskim kućama, te drugim institucijama koji mogu iskoristiti njihove mogućnosti. Jedna od njih je i kompanija SPARK poslovni park iz Mostara koji su prije dvije godine organizovali natjecanje dronova.

    “Prethodne dvije godine SPARK je uspješno organizirao natjecanje dronova u suradnji s BHDCA-om. S ovom institucijom imali smo vrlo uspješnu suradnju jer smo ispunili sve uvjete koje je BHDCA tražio i shodno tome smo ishodovali potrebna rješenja. S obzirom da Pravilnik o upotrebi dronova u BiH treba stupiti na snagu, kao kompanija ćemo poštovati njegove odredbe i sve eventualne buduće utrke dronova organizirati sukladno istima”, kazali su za Akta.ba iz SPARKA.

    Rizici ekspanzije

    Pojava i ekspanzija dronova na tržištu, svakako donosi i određene rizike.

    “Kada je u pitanju Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH, ti rizici se ogledaju, prije svega, u tome da svi korisnici vazdušnog prostora na bezbjedan način koriste isti i da ne dolazi do ugrožavanja bezbjednosti letenja, odnosno da dronovi ne ugrožavaju tzv. konvencionalni avionski saobraćaj, tj. vazduhoplove sa pilotima i putnicima. Zbog toga, posebno je zabranjeno korišćenje dronova u blizini aerodroma i kontrolisanom vazdušnom prostoru”, ispričao je Lalović.

    Pored toga, naravno, postoje i drugi rizici, koji se odnose na pad drona, te zaštitu imovine i života ljudi na zemlji, kao i zaštitu privatnosti.

    “Ovim putem želimo naglasiti da u prethodnom periodu BHDCA nije zaprimila nijedan izvještaj o ugrožavanju bezbjednosti letenja u BiH u koji su uključeni dronovi. Upravo će navedeni propis definisati ko može upravljati dronovima”, rekao je Lalović.

    Uslovi koje mora ispuniti korisnik drona definisani su zavisno od oblasti u kojoj se izvode operacije bespilotnim vazduhoplovima i zavisno od njegove težine. Dakle, u Pravilniku piše da korištenje drona zavisi od njegove težine, te je na taj način uređeno ko ga smije koristiti. Tako je za osobu od 14 godina potreban nadzor punoljetne osobe. Dronove samostalno neće moći koristiti osobe mlađe od 16 godina, a za svaku kategoriju potrebno je određeno poznavanje propisa zrakoplovstva. Korisnik drona ne smije biti pod utjecajem alkohola, mora imati određenu polisu osiguranja, mogu letjeti samo danju, osim u iznimnim slučajevima.

    “Želimo da naglasimo da će, po objavljivanju pravilnika, BHDCA organizovati, u nekoliko gradova u BiH radionice na kojima će zainteresovane korisnike, operatore upoznati sa detaljima propisa i obavezama koje ih očekuju u narednom periodu”, zaključio je Lalović.

    Zenica
    scattered clouds
    -6.5 ° C
    -6.5 °
    -6.5 °
    93 %
    1.5kmh
    28 %
    sub
    4 °
    ned
    6 °
    pon
    8 °
    uto
    8 °
    sri
    8 °