Kada se spomene “Crni petak”, većina ljudi zamisli gužve u trgovinama, redove pred blagajnama i ogromne natpise s popustima koji obećavaju uštedu. Međutim, sve češće se postavlja pitanje – je li ovaj globalni potrošački fenomen zaista prilika za kupce, ili samo vješta manipulacija trgovaca koji koriste psihologiju mase kako bi povećali svoju zaradu?
“Crni petak” je postao sinonim za lov na popuste, ali iza ove potrošačke groznice krije se pomno osmišljen marketinški trik. Stručnjaci za potrošačko ponašanje ističu da trgovci koriste taktike kao što su ograničeno trajanje ponude, kreiranje osjećaja hitnosti i “strah od propuštanja” (eng. FOMO – Fear of Missing Out). Ove strategije tjeraju kupce na impulsivne odluke, često bez prethodne provjere stvarne vrijednosti proizvoda.
Lažna sniženja – realnost ili iznimka?
Praksa lažnog snižavanja cijena, poznata kao “popust na napuhanu cijenu”, nije rijetkost. Prema istraživanjima organizacija za zaštitu potrošača, mnogi trgovci podižu cijene proizvoda nekoliko sedmica prije “Crnog petka”, da bi ih zatim spustili na “sniženu” razinu koja je često identična ili čak viša od uobičajene.
U eri online kupovine, “Crni petak” se preselio na internet, što je otvorilo vrata novim oblicima manipulacije. Algoritmi često prikazuju proizvode kao “posljednje na zalihi”, iako to nije slučaj, a lažne recenzije dodatno utiču na percepciju kupaca.
Kako se zaštititi?
Stručnjaci savjetuju nekoliko koraka kako biste izbjegli zamke “Crnog petka”:
- Priprema unaprijed: Pratite cijene proizvoda koje planirate kupiti nekoliko sedmica prije sniženja.
- Provjera vjerodostojnosti sniženja: Koristite alate za praćenje promjena cijena na internetskim trgovinama.
- Postavljanje granica: Odredite budžet i držite se njega kako biste izbjegli impulsivne kupnje.
- Pravo na povrat: Uvijek provjerite uslove povrata robe.
Iako “Crni petak” svakako nudi neke stvarne prilike za povoljniju kupnju, većina popusta nije toliko spektakularna koliko se prikazuje.
Dakle, je li “Crni petak” prilika ili prevara? Ovisi o tome koliko ste spremni istražiti i ne nasjesti na trikove – jer trgovci sigurno neće propustiti priliku da zarade.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.