U vrijeme dok hara korona-virus i u Njemačkoj je javni život sveden samo na ono što je neophodno za svakodnevno funkcionisenje. Te mjere, uvedene srednim marta u cilju zaštite zdravlja, pogodile su skoro sve segmente privrede, društva, sporta, kulture – kako firme tako i pojednice. Između ostalog zatvorene radnje sa obućom i odjećom.
Samo deset dana kasnije svjetski giganti tekstilne branše među kojima su Adidas, Puma, H&M, koriste rupu u jednom na brzinu donijetom zakonu i odbijaju da plaćaju kiriju za svoje filijale. To je rezultat ankete Njemačke agencije dpa spovedene u petak 27. marta.
Adidas nema da plati kiriju?
Tako je najveći njemački prodavac obuće Dajhman najavio je da će od aprila obustaviti plaćanje zakupa i pratećih troškova za oko 1.500 filijala. Portparol firme naglasio je da kompanija očekuje da će politički odgovorni „ugovornim stranama nadoknaditi štetu uzrokovanu prinudnim zatvaranjem”.
Švedski lanac mode H&M takođe je zaustavio plaćanje zakupa za 460 filijala koje su trenutno zatvorene u Njemačkoj. Korporacije poput Adidasa i Pume rade slično. Njemački proizvođač mode Geri Veber kaže da još uvijek provjerava da li će preduzeti slične korake.
Portparol kompanije C&A je za dpa rekao: „Uvjereni smo da posljedice ove teške situacije ne treba da snose samo trgovci na malo, već svi uključeni, a samim tim i vlasnici poslovnog prostora i investitori u nekretnine.”
Pritom većina tih firmi nastavlja da prodaje na internetu. Neke od njih polovinu svoje zarade ostvaruju upravo tim putem. Adidas, to je i Reebok, TaylorMade, Rockport, CCM, Ashworth, Five Ten. Puma to je i Cobra Golf, Tretorn, Dobotex, Brandon Company. H&M to je i COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, &Other Stories, Arket, Afound. Dajhman to je i ROLAND, MyShoes.
Ove firme se pozivaju na istorijski paket finansijske pomoći Njemačke vlade namijenjen ekonomiji i pojedincim pogođenim mjerama za sprečavanje širenje korona-virusa. Dio tog paketa je i odluka da na dvije godine bude suspendovano pravo na otkaz stana ili poslovnog prostora – ako kirija ne bude plaćena. Kirija koja se ne plati u naredna tri mjeseca, mora da se namiri do 30. juna 2022. godine. Preduslov je da stanar ili zakupac prostora kiriju ne može da plati zbog mjera koja je donijela vlada.
Oštre kritike vlasnika nekretnina
Vlasnici nekretnina su odmah oštro reagovali na potez tekstilnih korporacija. Predsjednik udruženja vlasnika nekretnina Haus & Grund Njemačka, Kai Varneke, posebno se osvrćući na Adidas kaže: „Takvo ponašanje se ne smije dozvoliti. Ako to urade i drugi, to je kraj za tržište nekretnina.” Gordon Gros iz istog udruženja uredničkoj mreži Njemačka (RND) je rekao: „Bili smo iznenađeni da se to dogodilo tako brzo i nasilno.”
Centralna asocijacija nekretnina (ZIA) je postupak velikih koncerna nazvala „pravno i moralno upitnim. Koncerni su ekonomski zdravi, pa ovakvo ponašnje baš nije partnersko”.
Suočen sa kritikom, Adidas koji je prošle godine ostvario promet od 23,6 milijardi i profit od skoro 2 milijarde evra, objašnjava: „Ne radi se o tome da ne platimo kiriju za april. To je samo odgoda”, rekao je portparol kompanije Jan Runau za tagesschau.de. „Velike kompanije i osigurnja koji su vlasnici nekretnina uglavnom su pokazali razumijevanje za. Pojednačne osobe koje su vlasnici nekretnina, kojih je ukupno četiri, oslobođeni su ove odgode i dobiće aprilsku kiriju kao i obično”, rekao je Runau.
Političari ljuti i razočarani, potrošači pozivaju na bojkot
„Ako sada finansijski jake kompanije jednostavno više ne plaćaju svoje kirije, to je nepristojno i neprihvatljivo”, rekla je savezna ministarka pravde Kristine Lambreht. „Naravno da stanari moraju da plate stanarinu. Ako zaista imaju ozbiljne poteškoće sa plaćanjem zbog ove krize, mogu to suspendovati samo na određeno vrijeme”, rekla je političarka SPD-a. „Razočaran sam Adidasom. Veoma sam razočaran”, rekao je ministar saobraćaja Andreas Šojer (CSU).
Potrošači svoje nezadovljstvo izražavaju na društvenim medijima – šire se pozivi na bojkot Adidasa i ostalih. Ljudi svoje profile „ukrašavaju” pogrdnim varijacajama imena do sada popularnih brendova.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.