Transparency International u BiH je predstavio rezultate izbornog monitoringa u 70 lokalnih zajednica u državi. Uočili su porast zapošljavanja u javnim institucijama te da su političke stranke koristile javne resurse za pridobijanje glasača.
Javne resurse za izbornu promociju su političke stranke u tri mjeseca koristile 2.481 put.
Najveći broj zloupotreba se odnosi na intenziviranje javnih radova u predizbornom periodu, uglavnom u Zenici, Banjoj Luci, Doboju i općinama Stari Grad i Novi Grad u Sarajevu.
Prisutni su i drugi vidovi zloupotrebe javnih resursa.
- Tokom kampanje u 32 slučaja oprema javnih preduzeća i institucija korištena je za postavljanje stranačkih plakata i organizacije predizbornih skupova. U Bugojnu su radnici javnog komunalnog preduzeća postavljali plakate kandidatima SDA, a u Bijeljini i Čelincu su radnici Elektrodistribucije postavljali plakate za SNSD – rekli su iz TI BiH.
Zabilježeno je i 270 primjera raspodjele posebnih podsticaja i subvencija koje se najčešće odnose na jednokratne isplate tempirane za predizborni period.
Besplatni zdravstveni pregledi i zapošljavanje
U protekla tri mjeseca je u 70 lokalnih zajednica zabilježeno 86 primjera omogućavanja besplatnih pregleda, lijekova, putovanja i popusta na javne usluge.
Posmatrači TI BiH su do sada ispratili 974 predizborna skupa, a stranke su 140 puta dijelile poklone ili druge vrste pogodnosti biračima, poput besplatnog prijevoza koji je omogućila Socijalistička partija i besplatnih seroloških testova koje je finansirao SNSD.
- Načelnik Općine Centar Nedžad Ajnadžić je dijelio besplatne karte za vožnju Trebevićkom žičarom, u Prijedoru je član Predsjedništva BiH Milorad Dodik dijelio rješenja o legalizaciji zemljišta – navode iz TI BiH.
Zabilježeno je i 35 slučajeva masovnijeg zapošljavanja u javne institucije.
- Izdvajamo primjer u Gacku gdje je u toku kampanje Općina raspisala konkurs za prijem 18 pripravnika u isto vrijeme kada je načelnik u predizbornoj debati zvanično saopštio da je 30 posto radnika u općinskoj administraciji višak – kazali su iz TI BiH.
- Podaci TI BiH ponovo ukazuju na zloupotrebe javnih resursa koje prolaze bez sankcija, jer zakonski okvir nije jasno definisao mjere za sprečavanje ovakvih pojava i ponovo pokazuju potrebu što hitnijih izmjena Izbornog zakona i Zakona o finansiranju političkih stranaka – naveli su iz TI BiH.
Koliko su političke stranke potrošile na oglašavanje?
Od skoro šest miliona KM koje su političke stranke potrošile na reklame, u elektronskim i štampanim medijima je potrošeno 2,2 miliona KM, a na bilborde 3,7 miliona KM.
Najviše novca je na reklamu potrošio SNSD (1,36 miliona KM), zatim SDA i PDP (po 800.000 KM) te SDS (600.000KM). Ujedinjena Srpska je potrošila 370.000KM, a SDP 310.000KM.
Ovo nije sav novac koji su političke partije potrošile na političku kampanju i oglašavanje s obzirom na to da Transparency Internationalu nisu željeli dostaviti plan troškova u izbornoj kampanji. Potrebno je dodati još troškove vanjskog oglašavanja, internet oglašavanja, izrade reklamnog materijala, kao i troškove predizbornih skupova.
Ovi podaci su preliminarne procjene, a bit će predstavljen i završni izvještaj koji će uključivati i procjene troškova predizbornih skupova i drugih troškova u kampanji.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.