Čini se da zaustavljanje ustaljenih životnih aktivnosti u okupiranom Jerusalemu prije otprilike mjesec dana zbog izbijanja pandemije korona virusa nije spriječilo okupacione vlasti da zloupotrijebe atmosferu koja trenutno vlada kako bi mijenjali stanje na terenu u okolini džamije Al-Aqsa. Pri tome koriste smanjeno kretanje građana i nedolazak vjernika na molitve u džamiju, koja je zatvorena 23. marta.
Kako bi pojačali svoju kontrolu nad glavnim ulazima u Stari grad u Jerusalemu i postavili infrastrukturu koja će im pomoći da spriječe ponavljanje pobune koja bi mogla imati razmjere i snagu građanskih protesta protiv postavljanja detektora metala na ulazu u džamiju u ljeto 2017. godine, izraelske okupacijske snage postavile su u proteklih nekoliko dana automatske podizne stupove i semafore iznad kojih su montirane nadzorne kamere u ulici Tariq al-Mujahidin, sjeverno od džamije Al-Aqsa, koja vodi prema ulici Al-Wad i iz koje se granaju svi zapadni ulazi u džamiju Al-Aqsa. Postavljen je i znak o zabrani kretanja vozila prema ulici Al-Wad, osim uz odobrenja izdata stanovnicima četvrti.
Početku radova u okolini Bab al-Asbata (Lavlje kapije), jednog od ulaza u Stari grad, prethodili su radovi na Bab al-Amudu (Damaska kapija). Okupacione snage su izgradile betonske stražarske kule nedaleko od ulaza, kao sigurne tačke za stacioniranje policijskih službenika. Na trgu su postavljene metalne ograde koje dijele prostor i ograničavaju kretanje mase u slučaju izbijanja demonstracija, kao i mreža pametnih kamera za nadzor koje s visokom preciznošću prate kretanja na tom području.
Komentirajući ove nove poteze, Ziad Abhais, istraživač koji se bavi pitanjima Jerusalema, kaže da su okupacione vlasti sada svoju pažnju usmjerile na Bab al-Asbat, najvažniji i najdinamičniji ulaz u Stari grad. Riječ je o ulazu kroz koji prolazi većina vjernika koji izvan grada dolaze na molitvu u džamiju Al-Aqsa. Također, stanovnici južnih dijelova grada preferiraju ovaj ulaz za dolazak do džamije, s obzirom na to da Bab al-Magharib (Dung kapija) vodi do zida Al-Buraq (Zida plača) gdje Jevreji obavljaju molitve i da na tom mjestu ima veliki broj kontrolnih punktova.
Onemogućiti masovna okupljanja
“Ovi su razlozi zbog kojih je Bab al-Asbat postao mjesto masovnih okupljanja u 2017. godini. Okupatori sada koriste to što je kapija, na kojoj inače vlada gužva, prazna zbog mjera koje su uvedene i preporuka da se ostane u kući uz pridržavanje socijalnog distanciranja”, dodao je.
Abhais je naglasio da okupatori pružanje usluga koriste kao izgovor za takve aktivnosti, promovirajući svoje posljednje korake kao rješavanje problema prometnih zagušenja na tom ograničenom prostoru. No, zapravo je riječ o uvodu za provođenje stalnih izmjena koje u konačnici vode tome da se u potpunosti preuzme kontrola nad kapijom Bab al-Asbat te kako bi se otežao bilo kakav pokušaj masovnih okupljanja na tom mjestu. Eksperimentiranja sa uvođenjem stalnih sitnih izmjena na kapiji Bab al-Amud dešavala su se naočigled svih i još uvijek traju.
Smatra da okupacione vlasti, ukoliko žele krenuti od najlakše i najmanje provokativne tačke, svaku promjenu u okolini Bab al-Asbata moraju izvoditi pod nadzorom i sa izrazitom pažnjom, čemu posebno pogoduje razdoblje karantena kada su ulice prazne, bez uobičajenih gužvi.
Abhais dodaje: “Bab al-Asbat je već tri godine simbol sukoba, i tu je došlo do slamanja volje okupatora. Može li se onda danas to mjesto posmatrati odvojeno od tog konteksta?”
Mjere unutar i izvan Al-Aqse
Trenutne promjene u okolini Bab al-Asbata dolaze uporedo s mjerama koje je izraelska policija nametnula u džamiji Al-Aqsa pozivajući se na krizu nastalu zbog širenja korona virusa.
Nakon što je džamija Al-Aqsa zatvorena, kako bi se spriječilo da postane žarište epidemije, policija je ostavila veliki broj svojih snaga unutar džamijskog kompleksa, uprkos tome što vjernici ne dolaze na molitvu. Također su pokušali izvršiti pritisak i na zaposlenike Islamskog vakufa koji obavljaju molitvu na distanci jedni od drugih u molitvenom prostoru Al-Qibly (s olovnom kupolom) u najjužnijem dijelu kompleksa ili u njegovom vanjskom dvorištu. Policijski službenici ih optužuju da krše uvedene mjere zbog čega im izdaju kazne u iznosu od 500 šekela (140 dolara) po osobi jer su, navodno, formirali grupu sa više od 10 osoba, uprkos činjenici da su objavljene mnoge fotografije na kojima se vide desetine izraelskih policajaca okupljenih na istom tom prostoru, premda je prazan.
Okupatorska policija je također pojačala svoje prisustvo u dvorištima i policijskoj stanici koja se nalazi u samom kompleksu džamije, tačnije u objektu poznatom kao Jumblattov halvet (a potiče iz osmanskog perioda) nedaleko od Kupole na stijeni. Policija je pokušala oduzeti Uredu za vakufe nadležnost kada je u pitanju otvaranje i zatvaranje vrata džamije te nametnuti svoju kontrolu nakon što je obustavljeno obavljanje molitvi u zatvorenim objektima kompleksa sredinom prošlog mjeseca. Takav potez je izazvao revolt čuvara u džamiji Al-Aqsa koji su se okupili zahtijevajući da se sva vrata otvore. Okupatori su popustili pod ovim pritiskom, strahujući da bi to moglo navesti mase da se pridruže čuvarima džamije.
Međutim, kada je džamija zatvorena u potpunosti, okupacione snage su pokušale zatvoriti sve ulaze u džamiju, izuzev tri. Međutim, više nije bilo moguće organizirati demonstracije zbog trenutne situacije kako bi se zaustavilo takvo ponašanje. Posmatrači vjeruju kako je ovo samo uvod u bitku za kontrolu nad ulazima u kompleks, ukoliko okupacione snage pokušaju ostaviti neke od tih ulaza zatvorenim kada se pandemija okonča.
Okupaciona policija se također brine da svoje snage stalno drži raspoređene u blizini kapije Bab al-Rahme (Zlatna kapija) u džamiji Al-Aqsa, uprkos činjenici da u džamiji nema vjernika i da u nju dolaze samo čuvari, održavatelji i uposlenici Islamskog vakufa.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.