Evropska unija je 23. aprila 2025. izrekla ukupne novčane kazne u iznosu od 700 miliona eura kompanijama Apple i Meta, čime su prvi put primijenjene odredbe novog Zakona o digitalnim tržištima (DMA) sa ciljem ograničavanja dominacije velikih tehnoloških kompanija.
DMA, koji je stupio na snagu u maju 2023. godine, definiše globalne digitalne “kapije” (“gatekeepers”) i nameće im obavezu omogućavanja fer tržišne konkurencije putem alternativnih platformi i većeg izbora za korisnike The VergeWikipedia. U okviru DMA, kršenje pravila može se kazniti novčanom kaznom do 10% godišnjeg globalnog prihoda, dok ponovljena kršenja nose kazne i do 20%.
Kompanija Apple je suočena sa kaznom od 500 miliona eura zbog svog postupka “anti-steering” u App Store-u, kojim je ograničavala programere da u aplikacijama promovišu alternativne načine plaćanja ili linkove ka drugim prodavnicama aplikacija. Evropska komisija ocjenjuje da je takva praksa umanjivala konkurenciju i uskraćivala potrošačima mogućnost pristupa povoljnijim ponudama.
Meta je novčano sankcionisana sa 200 miliona eura zbog “pay or consent” modela na Facebooku i Instagramu, gdje je korisnicima ponuđeno da ili prihvate praćenje njihovih podataka putem kolačića ili plaćaju mjesečnu pretplatu kako bi izbjegli oglašavanje. Komisija ističe da ovaj model ne obezbjeđuje dovoljno jasnu i dobrovoljnu saglasnost korisnika za obradu ličnih podataka.
Obje kompanije najavile su žalbe, ističući da smatraju odluke nepravednima. Apple je kritikovao Komisiju zbog, kako navode, “promjene pravila igre” tokom službenih susreta i upozorava da će kazne štetiti privatnosti i bezbjednosti korisnika. Meta, pak, smatra da joj EU nameće neprihvatljive troškove i izmjenjuje poslovni model na način koji bi mogao umanjiti kvalitet usluge.
Kazne su izrečene usred pojačanih transatlantskih tenzija, a Bijela kuća ih je nazvala “novom formom ekonomske ucjene”, dok američki zvaničnici, uključujući predsjednika Donalda Trumpa, najavljuju moguće tarifne protumjere. Sjedinjene Države posebno kritikuju DMA kao diskriminatoran prema američkim kompanijama.
Ovo je prvi u nizu planiranih postupaka primjene DMA, a istraživanja o sličnim kršenjima drugih tehnoloških giganata, poput Alphabet-a, su u toku, što ukazuje na nastavak snažne regulative u digitalnom okruženju.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.