Direktor Elektroprivrede Bosne i Hercegovine Admir Andelija govorio je o cijenama struje u narednom periodu, preopterećenju elektromreže, viškovima električne energije, tržištu,…
Hoće li struja poskupjeti u narednom periodu, kome i koliko?
– JP “Elektroprivreda BiH” u funkciji javnog snabdjevača električnom energijom Regulatornoj komisiji za energiju u Federaciji BiH nije podnijela zahtjev za izmjenu cijena.
Pojavila se ideja o diferenciranoj cijeni, odnosno viša cijena za one koji troše preko određenog broja kilovata, manja za one koji troše manje, nisam siguran, ali mislim da je bilo riječi o 300 kW. Mislite li da je to dobro i pravično rješenje? Uzmimo nekoliko argumenata u obzir, recimo, ako neki penzioner mora da se grije na struju i grije stan od 60-ak kvadrata pa troši preko 300 kW, njemu je struja skuplja, dok neko ko ima vilu od 500 kvadrata grije se na pelet ili neko drugo gorivo, a troši manje struje od 300 kW, ima nižu cijenu. Mislite li da je i dalje ovo dobro rješenje?
– Ako se odlučimo za podnošenje zahtjeva za izmjenu cijena, JP “Elektroprivreda BiH” će razmatrati više opcija i modela. Konačna odluka je na Regulatornoj komisiji za energiju u Federaciji BiH.
Pokušavamo građane usmjeriti na korištenje ekološki prihvatljivijih goriva, u uvjetima kada je pelet preskup, plina ne znamo hoće li uopće biti, od ekoloških goriva ostaje još samo struja. Ako destimuliramo korištenje struje za grijanje, znači li to da građani trebaju držati se uglja, nema veze što zagađuje? Ili, je li nelogično da Vlada subvencionira električne aute, a da “Elektroprivreda” destimulira cijenom električne energije jer će punjenje iziskivati potrošnju veću od 300 kW?
– Nažalost, električna energija koju proizvodi JP “Elektroprivreda BiH” d. d. Sarajevo iz razloga što oko 80 posto energije proizvodi iz uglja još nema zeleni certifikat tako da je ne možemo smatrati “ekološkim gorivom”.
Razuman je argument da elektromreža može biti preopterećena i da se struja treba racionalno koristiti. Postoji li opasnost od nedostatka struje u zimskim mjesecima, isključenjima struje?
– Redukcije u snabdijevanju električnom energijom zbog tehničkih razloga i kapaciteta mreže nisu u opciji. S obzirom na to da JP “Elektroprivreda BiH” u svom proizvodnom portfoliju posjeduje miks u hidro i termokapacitetima, može se očekivati uredno snabdijevanje naših kupaca električnom energijom. Ipak, postoje određene prijetnje koje se odnose na nedovoljne količine uglja na depoima termoelektrana uzrokovane značajnim podbačajem proizvodnje u rudnicima koji snabdijevaju termoelektrane ugljem. Problem pokušavamo djelimično riješiti nabavkom uglja na tržištu, ali zbog velike potražnje i visoke cijene, mogućnosti su ograničene.
Također, ako dođe do povećane potrošnje za potrebe grijanja koje ne bude moglo biti podmireno iz vlastitih proizvodnih kapaciteta, JP “Elektroprivreda BiH” će eventualno nedostajuću energiju kupiti na tržištu.
Uvijek je “Elektroprivreda BiH” imala dovoljno struje za domaće tržište, ali i za izvoz. Ima li ove godine viškova struje koje EPBiH može izvoziti?
– JP “Elektroprivreda BiH” trenutno ne raspolaže znatnijim viškovima električne energije koji bi se mogli plasirati na tržište. Razlozi za nedostatak viškova su sušne hidrološke prilike zbog kojih je smanjena proizvodnja električne energije u hidroelektranama. Također, kako smo naveli, tu je i znatan podbačaj u dopremi uglja iz rudnika koji snabdijevaju naše termoelektrane. Nažalost, u 2022. godini dopremljeno je skoro 900.000 tona manje uglja ili 21 posto manje od plana. Posebno je drastično smanjena isporuka iz Rudnika Kreka, iz kojeg je u 2022. godini isporučeno 620.000 tona uglja manje ili 37 posto manje od plana.
Tržište se kreće prema tome da se u upotrebu uvede što više električnih vozila, općenito da se napuste goriva koja zagađuju i da ih u velikoj mjeri zamijeni električni pogon. Koliki je to izazov za “Elektroprivredu” u smislu proizvodnje struje i opterećenja mreže?
– Upotreba električnih vozila predstavlja novo dodatno opterećenje za elektroenergetski sistem, što predstavlja izazov za sistem. Analize pokazuju da se veći sistemski problemi javljaju kada ukupno 10-20 posto vozila budu električna, ali će do pojave ovako velikog broja vozila na tržištu proći vjerovatno dosta vremena. Do tada JP “Elektroprivreda BiH” ima vremena da pripremi svoje mreže u kontekstu pametnih mreža, koje mogu omogućiti i integraciju većeg broja vozila i značajno preko 20 posto prodora, čak i do 100 posto prodora.
U pogledu proizvodnje, je li definitivno napušten projekt izgradnje Bloka 7 TE “Tuzla”? Da li je “Elektroprivreda” uspjela vratiti uloženi novac?
– Parlamentu Federacije BiH upućena je na razmatranje informacija o tehničkoj ocjeni alternativnih ponuđača ključne opreme iz EPC Ugovora za izgradnju Bloka 7 u TE “Tuzla” s prijedlogom zaključaka usvojenih od strane Vlade Federacije BiH.
U vezi s tim, očekuje se da Parlament Federacije BiH donese odluke o statusu Bloka 7 TE “Tuzla”. Kineski konzorcij pozvan je da realizuje Ugovor koji je potpisan 27. augusta 2014. godine, s pripadajućim aneksima 1–13, bez izmjene podizvođača.
Ako ipak ne dođe do provedbe Ugovora, JP “Elektroprivreda BiH” će, kao oštećena strana, tražiti namirenje svojih potraživanja i štete, s obzirom na to da je, u skladu s obavezama iz EPC Ugovora, na vrijeme i u dogovorenim rokovima izvršila sve svoje obaveze.
Projekt izgradnje bloka 7 u TE “Tuzla” nalazi se u svim strateškim planovima JP “Elektroprivreda BiH” i kompanija ostaje snažno opredjeljenja za realizaciju ovog projekta kojim se osigurava energetska stabilnost i sigurnost snabdijevanja u Federaciji BiH.
Ostatak intervjua za Stav možete pročitati ovdje.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.