Ustavni sud Bosne i Hercegovine je na sjednici donio odluku kojom je proglasio neustavnim Zakon o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne Republike Srpske.
Odlukom broj U-2/25, Ustavni sud je utvrdio da ovaj zakon nije u skladu s člankom I/2. i člankom III/3.b) Ustava BiH, kao i s alinejom 6. Preambule Ustava BiH. Osporene odredbe su stavljene van snage ab initio, što znači da prestaju vrijediti od trenutka njihovog objavljivanja u službenom glasniku.
Iz Ustavnog suda su naveli sljedeće:
“Obrazlažući odluku, Ustavni sud je, između ostalog, podsjetio na dosadašnju vlastitu praksu tumačenja čl. I/2. i III/3.b) Ustava BiH. Zatim, Ustavni sud je ukazao da iz sadržaja osporenih odredbi i navoda podnosilaca zahtjeva proizlazi da se u ovom predmetu suštinski postavlja pitanje je li za potrebe održavanja referenduma i pokretanja građanske inicijative mogla biti uspostavljena nadležnost Republičke izborne komisije (u daljnjem tekstu: RIK) da pravilnikom propisuje formu i sadržaj glasačkog spiska (član 22. stav (5) ZRGI-ja), da donosi pravilnik na osnovu kojeg zaključuje i potvrđuje konačne izvode iz glasačkog spiska koji se koristi za provođenje referenduma i da propisuje rokove i način za zaključivanje i potvrđivanje konačnog glasačkog spiska i za dostavljanje podataka o promjenama u evidenciji građana koji glasaju u inozemstvu (član 24. stav 4. ZRGI-ja), da za potrebe vođenja glasačkog spiska i izradu izvoda iz glasačkog spiska potrebne podatke preuzima posredstvom Ministarstva unutrašnjih poslova (član 26) i da donosi uputstvo kojim utvrđuje način i postupak izvoda iz glasačkog spiska za glasače koji su vezani za domove zbog starosti, bolesti ili invaliditeta i koji se nalaze u ustanovama za izvršenje krivičnih i prekršajnih sankcija ili drugim ustanovama, a imaju pravo glasati na referendumu (član 30).
Zatim, Ustavni sud je, krećući se u granicama konkretnog zahtjeva za ocjenu ustavnosti, ukazao na vlastitu praksu iz odluka u predmetima br. U-4/12 i U-12/24 u kojima je razmatrao pitanja nadležnosti Izborne komisije u Republici Srpskoj da za potrebe održavanja općih i lokalnih izbora u tom entitetu odlučuje o pitanjima u vezi s biračkim spiskom. U vezi s tim, Ustavni sud je zaključio da ni Izbornim zakonom ni Odlukom koju je CIK donio na osnovu ovlaštenja iz Izbornog zakona nije predviđena bilo kakva nadležnost RIK-a da odlučuje o biračkom spisku, niti da donosi podzakonske akte koji se odnose na birački spisak za potrebe provođenja referenduma, niti se može zaključiti da postoji nadležnost da potrebne podatke preuzima posredstvom Ministarstva unutrašnjih poslova. Nasuprot tome, Ustavni sud zapaža da iz sadržaja odredbe člana 2.9 stav (4) Izbornog zakona proizlazi da je CIK jedino tijelo koje je odgovorno za tačnost, ažurnost i ukupni integritet Centralnog biračkog spiska za teritoriju Bosne i Hercegovine. Također, iz člana 3.1 Izbornog zakona proizlazi da se, pored ostalog, Centralni birački spisak formira, vodi i koristi i za provođenje referenduma, što upućuje na zaključak da se za provođenje referenduma mogu koristiti samo podaci iz tog spiska koji vodi CIK, naročito imajući u vidu činjenicu da je u članu 3.7 stav (3) Izbornog zakona propisano da CIK može utvrditi izvod iz Centralnog biračkog spiska i za potrebe provođenja referenduma. Stoga, Ustavni sud je zaključio da su odredbe Izbornog zakona Bosne i Hercegovine koje se odnose na Centralni birački spisak primjenjive na postupak provođenja referenduma i građanske inicijative u Republici Srpskoj.
Cijeli tekst odluke pročitajte OVDJE.
Hronologija
Ustavni sud Bosne i Hercegovine je 2006. godine proglasio neustavnim grb Republike Srpske, a nakon toga je, 2007. godine, NSRS umjesto grba usvojio amblem sa slovima RS. Neustavnom je proglašena i himna.
Sud je obrazložio da su ti zvanični simboli u suprotnosti sa ustavnim principom kolektivne ravnopravnosti konstitutivnih naroda, budući da se time ističe historija, tradicija, običaji i vjerski i nacionalni identitet Srba te nameću takve vrijednosti pripadnicima drugih konstitutivnih naroda, drugim građanima i ostalima na teritoriji entiteta Republika Srpska.
Inače, Ustavni sud BiH je privremenu mjeru o zabrani provođenja dopune Zakona o upotrebi zastave, grba i himne po zahtjevu Bećirovića za ocjenu ustavnosti spornog zakona ranije, ističući da zakon predstavlja antiustavni i antidejtonski akt koji ozbiljno podriva suverenitet i teritorijalni integritet BiH. Bećirović je također upozorio na to da se zakon temelji na mjerama donesenim u okviru tzv. svesrpskog sabora, čime se dodatno narušavaju temelji Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH.
S obzirom na to da je Ustavni sud BiH još 2006. godine utvrdio neustavnost sličnog zakona u RS-u, a Bećirović je istakao kako svaki pokušaj njegovog ponovnog usvajanja predstavlja ozbiljan izazov za vladavinu prava u BiH.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.