Cijene čokolade u Bosni i Hercegovini doživljavaju rekordne skokove, a jedan od ključnih faktora koji utiče na ovu promjenu je dramatičan porast cijene kakaa na globalnom tržištu.
Terminske cijene kakaa na njujorškoj berzi prešle su granicu od 12.000 dolara po toni, dostigavši najvišu cijenu u posljednjim godinama, zbog sve većih zabrinutosti oko smanjene proizvodnje u Obali Slonovače, najvećem proizvođaču kakaa na svijetu.
Najaktivniji ugovori su porasli za čak 7,4 posto, dostigavši 12.636 dolara po toni, uslijed ponovnih strahova vezanih za proizvodnju kakaa ove sezone. Sušni period dodatno prijeti zasadima, a nagli skok cijena – pri čemu su se terminske cijene u Njujorku utrostručile tokom ove godine – uzrokuje povlačenje kompanija sa tržišta. Smanjena aktivnost dodatno pogoršava oscilacije cijena.
Međutim, postavlja se pitanje: Mogu li terminske cijene kakaa na njujorškoj berzi u tolikoj mjeri utIcati na cijene u BiH?
Cijene čokolade u BiH
Cijene čokolade u Bosni i Hercegovini u posljednjim mjesecima doživljavaju dramatične skokove, a jedan od ključnih faktora koji utiče na ovu promjenu je rast cijena kakaa na globalnom tržištu. S obzirom na to da je kakao osnovna sirovina za proizvodnju čokolade, svaki skok u njegovoj cijeni ima direktan uticaj na cijenu finalnih proizvoda na policama trgovina.
Globalni trend ima direktan uticaj na cijene čokolade u Bosni i Hercegovini, gdje su proizvodi s visokim udjelom kakaa postali znatno skuplji. U trgovinama, čokolade poput popularne Milka MMmax Čokolade (270 g), koja je odavno standard na policama, sada dosežu cijene i do 11,20 KM za istu količinu, što je značajan porast u odnosu na prošlu godinu.
Kada usporedimo cijene u BiH i Hrvatskoj, razlika je očita: ista čokolada u Hrvatskoj, na policama istog trgovačkog lanca, košta 2,85 eura.
Dok se cijene u BiH povećavaju zbog globalnih faktora, trgovci i proizvođači u Hrvatskoj uspijevaju održati niže cijene, što se pripisuje povoljnijim uvjetima na tržištu, većoj konkurenciji i nižim troškovima distribucije. Admir Arnautović, predsjednik Kluba potrošača Srednje Bosne Travnik, u razgovoru za Akta.ba portal navodi:
“U posljednjih nekoliko godina svjedoci smo ekstremnog rasta cijena pojedinih proizvoda, ali i ogromnih sezonskih varijacija u cijenama. Mlijeko i mliječni proizvodi, ulje i kafa su samo neki od aktuelnijih, ali cijene čokolade i proizvoda s velikim udjelom kakaa su možda prevazišli sve ostale. Ako usporedimo cijenu čokolade od 300 grama u BiH od 11,20 KM s cijenom te iste čokolade u Hrvatskoj koja se prodaje u istom trgovačkom lancu od 2,85 eura, onda bi vjerovatno svaki dodatni komentar bio suvišan”.
Tržišne špekulacije i prognoze
Cijene čokolade u Bosni i Hercegovini već neko vrijeme bilježe značajan porast, a mnogi potrošači pitaju se što stoji iza ovog drastičnog rasta. Iako se porast cijena često pravda inflacijom i rastom cijena sirovina, neki stručnjaci smatraju da postoji i drugačiji razlog – tržišne špekulacije i optimistične prognoze koje nisu uvijek utemeljene na stvarnim ekonomskim pokazateljima.
Admir Arnautović, predsjednik Kluba potrošača Srednje Bosne Travnik ukazuje na to da su visoke cijene čokolade u velikoj mjeri rezultat tržišnih spekulacija, a ne nužno stvarnih troškova proizvodnje. Prema njegovom mišljenju, osnovni proizvodi poput čokolade, koji nisu nužni za svakodnevnu životnu potrošnju, ostali su izvan državne regulacije, ostavljajući potrošače da se suočavaju s konstantnim rastom cijena, bez jasnog opravdanja.
“Cijene čokolade i mnogih dodatnih proizvoda su uveliko stvar trgovačkih špekulacija i najava kriza na tržištu koje se vrlo često i ne dese. Jesu li rasle cijene sirovina, transporta, energije i ljudske radne snage – jesu, ali sasvim sigurno ne u dovoljnoj mjeri da opravdaju ovakav rast cijena na policama i cijene koje plaćaju konačni potrošači. Kako je ovo grupa proizvoda koja ne ulazi u osnovne životne proizvode i nije predmet kontrole od strane države i inspekcija, na žalost, ostavljeni smo sami sebi da odlučimo da li možemo priuštiti jednu čokoladu dnevno, ili samo jednu kockicu čokolade. Ali s druge strane, globalna pomama za Dubai čokoladom, koja trese i Bosnu i Hercegovinu, je najbolji dokaz da živimo u vremenu gdje se cijena ne može opravdati stvarnim troškovima proizvodnje, nego samo percepcijom potrošača (ali i trgovca) koliko bi neko za nešto platio”, zaključio je za Akta.ba portal.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.