Na Generalnom BH sajmu ZEPS 2024 danas je držana prvi od ukupno pet panela. Tema panela bila je “Žene u poduzetništvu, izazovi i prilike”.
Panel je vodila Hatidža Hadžimuhamedović, a učestvovale su Sanita Kurbegović Huskanović direktorica i vlasnica brenda PM Bubamara d.o.o., Erna Merdić Smailhodžić direktorica kompanije Erdi d.o.o., Zahida Binakaj dr. kliničke farmacije i Elma Vrače vlasnica i direktorica E SOLUTIONS d.o.o.
Kao žena koja upravlja kompanijom Erdi d.o.o., sa 50 zaposlenih, Erna Merdić Smailhodžić smatra da je jedan od najvećih izazova za žene u poduzetništvu usklađivanje bioloških i karijernih imperativa. Period u kojem mnoge žene žele graditi svoju profesionalnu karijeru često se poklapa s vremenom u kojem se suočavaju s porodičnim i biološkim izazovima. Upravo zbog toga, ključno je da društvo pruži podršku i razumijevanje ženama koje se suočavaju s ovim preprekama.
Iako su prilike za žene često jednake onima koje imaju muškarci, izazovi s kojima se suočavamo zahtijevaju drugačiji pristup. Biti na čelu kompanije kao žena nosi sa sobom specifične odgovornosti i izazove, a podrška drugih žena u poslovnom okruženju može biti presudna za uspjeh.
Uspjeh u poduzetništvu ne temelji se samo na ekspertizi u jednom polju. Da bi poduzetnica bila uspješna, potrebno je razumijevanje šireg spektra znanja iz menadžmenta, prava, ljudskih resursa i drugih disciplina.
Moje pravničko obrazovanje pružilo mi je temelj, ali sam ga morala značajno nadograditi kako bih mogla efikasno voditi kompaniju kroz izazove modernog tržišta.
Kroz moj angažman na edukaciji žena iz lokalne zajednice, nastojim pružiti podršku i stvoriti prilike za njihovo umrežavanje i razvoj. Ključno je da gradimo međusobnu podršku i zajedno stvaramo ambijent u kojem će svaka žena dobiti priliku da ostvari svoj potencijal.
Ona je istakla da bi voljela kada bi u politici bilo više žena iz realnog sektora. Gradovi bi nam bili ljepši, privreda razvijenija i socijalna politika bi bila efikacija.
Zahida Binakaj je je kazala da kada analiziramo statistike u domenu menadžerskih pozicija i doktorskih titula, očigledno je da su muškarci u prednosti. Ova disproporcija naglašava potrebu da ističemo žensko poduzetništvo, čime dokazujemo da su žene jednako intelektualno sposobne kao i muškarci u obavljanju menadžerskih poslova.
“Moj naučni rad, koji se fokusira na mentalno zdravlje, snažno je povezan s radnim okruženjem i odnosima među zaposlenima. Uspjeh i mentalna stabilnost na radnom mjestu počinju iz podrške koju primamo kod kuće. Porodica je osnovni stub u ostvarivanju životnih ciljeva, uključujući profesionalne ambicije.”
“Danas, s ovog mjesta, imamo priliku poslati snažnu poruku: prepoznavanje izvrsnosti, znanja i doprinosa žena u razvoju naše zemlje ključno je za njen napredak. Ipak, u obrazovnom sistemu vidimo praznine. Nažalost, ne odgajamo generacije koje su po završetku obrazovanja spremne za osnovne operacije u skladu s njihovim stručnim profilima. Na pitanje kako žene mogu inspirisati i potaknuti druge žene da se uključe u poduzetništvo, ključ leži u kreiranju podržavajućeg okruženja. Potrebno je stvoriti prostor gdje će žene imati pristup informacijama i resursima za obavljanje poslovnih zadataka. Također, neophodna je politička stabilnost i institucije koje će služiti kao podrška poduzetnicama”, kazala je Zahida Binakaj dr.sci.
Mr. sci. Elma Vrače, dipl.oec., vlasnica i direktorica E SOLUTIONS d.o.o., govorila je o izazovima žena u svijetu elektronskog poduzetništva.
“Moj najveći izazov bio je da me muškarci ozbiljno shvate u ovom sektoru. No, uspjela sam prevazići taj izazov. Kao žene, donosimo tri ključna aspekta: empatiju, osjećaj za mišljenja drugih, i intuiciju, što su važni faktori u donošenju odluka. Prepoznala sam kvalitet i inovacije u našem programu, a tehnologija, posebno UV-C, koja je jedina priznata za uništavanje virusa, ključna je za našu industriju. Žene u poduzetništvu ne trebaju imati strah, bitno je raditi ono što volite i obrazovanje je ključ za uspjeh.”
Sanita Kurbegović Huskanović, vlasnica i direktorica brenda PM Bubamara, koji već pet godina proizvodi platnene proizvode kao alternativu jednokratnim pelenama, govoreći o izazovima s kojima se žene suočavaju, istakla je da žene u BiH imaju jednaka prava u obrazovanju, ali da je ključno kako se nakon toga integrišu u sistem koji pruža znanja potrebna za poduzetništvo. Naglasila je važnost podrške manjih biznisa od strane vlasti, ali i izazov balansiranja poslovnog i privatnog života, što nije odgovornost samo žena već i muškaraca.
O značaju obrazovanja, Sanita je istakla da je ono ključ za održavanje konkurentnosti, a kontinuirano učenje i inovacije su temelj uspjeha PM Bubamare.
Kako bi ostali konkurentni, prilagođavaju svoje proizvode modernim potrebama tržišta, naglašavajući važnost promjene potrošačkih navika.
Ona se dotakla i izazova s kojima se suočavaju poslodavci, komentarišući kako određene odluke, posebno one koje donose ljudi van sektora, mogu izazvati rasprave i poteškoće za žene u biznisu.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.