Republika Turska je zemlja partner ovogodišnjeg Generalnog BH sajma ZEPS 2024, sajma sa 30-godišnjom tradicijom koji će se održati od 1. do 5. oktobra u Zenici, a nacionalno učešće Turske organizuje upravo Istanbulska trgovinska komora. Možete li nam podbrobnije pojasniti ulogu Istanbulske trgovinske komore?
Istanbulska privredna komora (ITO), osnovana 1882. godine, druga je najveća privredna komora na svijetu sa više od 800 hiljada članova.
Kao Istanbulska privredna komora učestvujemo na međunarodnim sajmovima od 1893. godine, kada je održan Svjetski sajam u Čikagu. Smatramo da su sajmovi neophodan uslov za trgovinu i proizvodnju. Sajmovi omogućavaju kako razvoj proizvodnje, tako i upoznavanje sa novim tehnologijama, kao i otvaranje novih tržišta i uspostavu saradnje. Zbog toga svake godine pomažemo našim članovima da učestvuju na oko 50 sajmova širom svijeta. Također, organizujemo nacionalno učešće Turske na mnogim sajmovima, od hrane do industrije. Kao Istanbulska privredna komora, koristimo našu 131. godinu iskustva u organizaciji sajmova kako bismo pomogli turskim preduzetnicima i predstavnicima sektora da uspostave nove globalne saradnje.
Sajmovi nisu samo sredstvo susreta za promociju proizvoda i firmi. Također, to su platforme koje približavaju ljude, jačaju zajedništvo i prijateljstvo. Kao ITO, spajamo ta dva aspekta sajmova kroz učešće na sajmu ZEPS koji ove godine obilježava 30 godina postojanja, u prijateljskoj i bratskoj zemlji Bosni i Hercegovini. S jedne strane razvijamo nova tržišta i saradnje, a s druge strane jačamo naše prijateljstvo i bratstvo. Zbog toga smatramo da je ZEPS sajam od velikog značaja za Tursku.
Kako je došlo do saradnje sa Generalnim BH sajmom ZEPS 2024, zašto ste se odlučili za učešće na Sajmu?
Kao prvo, želim ispred ove ugledne institucije kao njen predsjednik naglasiti da Bosna ima posebno mjesto u mom srcu. Što je još važnije, Bosna i Hercegovina je kroz istoriju imala privilegovano mjesto u trgovini između Istoka i Zapada. Put svile, koji je počinjao u Kini i završavao u Anadoliji, spajao je putem trgovine Istok i Zapad, dok je drugi dio te trgovine, koji je počinjao u Istanbulu i kretao prema Evropi završavao u Sarajevu. Bosna je bila važna poveznica za trgovinu od Jadranskog mora ka Evropi.
Mi smo uvijek podržavali ovu historijsku ulogu Bosne i Hercegovine. Kao İstanbulska privredna komora, organizovali smo šest sajmova turskih proizvoda u Bosni i Hercegovini. Uvijek smo težili održavanju živih ekonomskih i trgovinskih odnosa između Turske i Bosne i Hercegovine. Posljednji put smo organizovali nacionalno učešće Turske na halal sajmu u Bosni i Hercegovini. Verujemo da će Bosna i Hercegovina biti važan punkt i baza koja će ubrzati put plasmana proizvoda Turske i ovog regiona ka Zapadu. Stoga, uvijek nastojimo održati trgovinsku prisutnost Bosne i Hercegovine.
Pokušat ćemo to postići i kroz sajam ZEPS. Kada nam je ponuđena ova mogućnost, bez ikakvog oklijevanja smo prihvatili. Odluku o učešću na ovogodišnjem Sajmu, donijeli smo početkom godine uz preporuke i podršku Ambasade Republike Turske u Sarajevu, Sarajevskog trgovinskog ureda i Ministarstva trgovine. Brzo smo započeli sve potrebne pripreme i sada smo u prilici da organiziramo jedno snažno učešće na sajmu.
Šta očekujete od vašeg učešća na Generalnom BH Sajmu ZEPS 2024?
Najprije, očekujemo dalji razvoj saradnje između turskih i bosanskohercegovačkih firmi, kao i početak novih investicija i projekata. Također, ovaj Sajam će biti pokretač unaprijeđenja trgovinskih i ekonomskih odnosa između Bosne i Hercegovine i Turske. Sajmovi kao što je ZEPS će nas spasiti od stagnacije u trgovinskom obimu. Zbog toga nam je učešće na sajmu ZEPS 2024 od velikog značaja. Također, vjerujemo da će ovaj sajam pokazati da je trgovina ključ ponovnog oživljavanja o kojem je govorio prvi predsjednik Bosne i Hercegovine, Alija Izetbegović, kada je rekao „sahranili su nas, ali nisu znali da smo sjeme“. To su naša očekivanja.
Naravno, ovaj sajam će dodatno učvrstiti društvene i kulturne veze između dvije prijateljske i bratske zemlje, što je i prirodno da se desi.
Kako će se Istanbulska privredna komora predstaviti na Sajmu?
Na nacionalnom štandu Turske, vodeće firme iz različitih sektora će prikazati kvalitetne i bogate turske proizvode. Također, turski nacionalni automobilski i globalni mobilni brend TOGG će se prvi put predstaviti u Bosni i Hercegovini na sajmu ZEPS 2024. To smatramo veoma značajnim.
Na nacionalnom štandu Turske, İstanbulska privredna komora će svakodnevno nuditi posjetiocima specijalitete sa ukusima turske kuhinje i to putem svoje podružnice ITO Eğitim ve Sosyal HizmetlerVakfı Cemile Sultan Korusu. Naš cilj je da „turski ukus pretvorimo u trgovinski ukus koji koristi objema zemljama“.
Javnost Bosne i Hercegovine je bila prijatno iznenađena viješću da će ponos turske automobilske industrije Togg biti izložen na ovogodišnjem ZEPS-u. Da li možemo očekivati još zanimljivih nastupa ispred turskih kompanija koje spadaju u svjetske lidere u svojim branšama?
Kao što ste naveli, turski nacionalni automobilski i globalni mobil brend TOGG se prvi put predstavlja u Bosni i Hercegovini. Vjerujem da će TOGG, ako se ne odvoji od domaće proizvodnje, biti veliki podsticaj za naše prijatelje iz Bosne. Pored toga, na Sajmu će učestvovati 35 naših kompanija iz sektora ambalaže, IT-a, obrazovanja, električnih aparata, hrane, odjeće, građevine, papira, nameštaja, industrije i svemirske industrije. Svi oni donijet će na Sajam kvalitet i inovacije.
Također, tokom ZEPS-a, İstanbulska privredna komora će predstaviti detaljne prezentacije o svojim uslugama, uključujući Istanbulski privredni univerzitet, Kongresni i Posjetiteljski Biro (ICVB).
U okviru nacionalnog učešća, iz Turske će na Generalnom BH sajmu ZEPS 2024, osim iz Istanbula, prisustvovati i firme iz Adane, Burse, Gaziantepa, Izmira, Kayserija, Samsuna i Ušaka. Svijetu će na taj način biti predstavljeni proizvodi i raznolikost firmi iz sve četiri regije Turske.
Istanbulska privredna komora je druga po veličini u svijetu. Kako funkcionira jedna takva moćna privredna organizacija, i da li je izazov biti na čelu Istanbulske privredne komore?
Najprije, želim naglasiti da je biti predsjednik İstanbulske privredne komore i velika odgovornost, ali i velika radost… Kao što ste kazali, mi smo komora koja je odgovorna za 800 hiljada firmi i tursku ekonomiju. Pored toga što identifikujemo nedostatke u ekonomiji i trgovini i doprinosimo preduzimanju potrebnih mjera, također razvijamo nove vizije i politike.
Pored toga, kao organizacija koja je osnovana 1882. godine, imamo brojne privredne udruge koje smo osnovali od Bugarske do Bejruta. Dakle, naš historijski domet odgovornosti, iako danas van naših granica, je veoma veliki. Sada se trudimo da trgovinom povećamo naše prijateljstvo i bratstvo, a također osjećamo odgovornost da ljudi ovog regiona dobiju dio od svjetske trgovine.
Sve ovo se postiže kroz duboku organizaciju i besprijekorno funkcionisanje. ITO je sretna po tom pitanju, jer ima tradiciju upravljanja koja traje 142 godine. Sa snagom koju crpimo iz te tradicije, prevazilazimo sve izazove.
U čemu je po Vašem mišljenju Vaša snaga i šta je to što Istanbulsku privrednu komoru čini drugačijom i boljom od ostalih privrednih komora u svijetu?
Snaga İstanbulske privredne komore je Istanbul. Snaga ITO-a je 8500 godina historije Istanbula. Snaga ITO-a je što je Istanbul bio glavni grad Carstava. To je jedini grad koji spaja dva kontinenta i kroz koji prolazi more. Snaga ITO-a je što je Istanbul domaćin različitim civilizacijama i kulturama. To je trgovačka tačka između Istoka i Zapada, Sjevera i Juga. To je glavni grad trgovine, turizma, historije, sporta, nauke, proizvodnje i muzike.
Ne govorim samo o prošlosti. Danas je isto tako. Danas je Istanbul, sa svojim snažnim transportnim mrežama, željeznicama, metroima, najvećim aerodromom u Evropi i velikim
projektima, jedan od najvažnijih globalnih dobavljača. Mi se razlikujemo od drugih trgovačkih udruženja jer jedini spajamo Istok i Zapad.
Ali najveća snaga Istanbula i ITO-a su prijateljski odnosi sa zemljama kao što je Bosna i Hercegovina, sa kojima imamo plodnu saradnju.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.