Elektroprivreda BiH se oglasila nakon što je Federalna regulatorna komisija za energiju odbila njihov zahtjev da se uvedu blok tarife.
Iz Elektroprivrede BiH navode:
“Uprava Elektroprivrede BiH nakon detaljnog razmatranja Odluke Regulatorne komisije za energiju FBiH (FERK) kojom je odbijen Prijedlog cjenovnog modela za javno snabdijevanje, ukazuje da način na koji je regulator analizirao i tumačio dokument, i razlozi njegovog odbijanja, narušavaju ugled Elektroprivrede BiH, dovode do zabuna u javnosti i kreiranja negativnog stava prema kompaniji.
FERK kao primarni razlog odbijanja Prijedloga, Elektroprivredi BiH spočitava kršenje i neusklađenost s Pravilnikom o metodologiji za utvrđivanje cijena.
U vezi s navodom FERK-a da je predložena plava tarifa (potrošnja od 268 do/i 1.000 kWh) veća za više od 50% u odnosu na zelenu tarifu (potrošnja do 268 kWh), Elektroprivreda BiH ističe da je regulator postotak vezivao samo za energiju, a bez mrežarine, i pojašnjava da je plava tarifa (energija+mrežarina) veća od zelene (energija+mrežarina) za 25%. Prema predloženom cjenovnom modelu, za kupce koji troše 1.000 kWh u periodu 30 dana povećanje cijena bi, u krajnjem slučaju, iznosilo 18%, i ovaj procenta je manji ukoliko je potrošnja manja od 1.000 kWh. Npr: za potrošnju 300 kWh (jednotarifno brojilo) povećanje je 2,7 %, za 500 kWh (jednotarifno brojilo) 11,6%, dok je za potrošnju u količini 700 kWh povećanje 15,4 %.
FERK kao razlog odbijanja Prijedloga navodi i da je granica za zelenu tarifu izuzetno niska, te da ne može biti stimulirajuća za kontrolu potrošnje i izbjegavanje povećanja cijena. Iako su svi ekonomski parametri nasuprot prijedlogu da za zelenu tarifu u primjeni ostanu važeće cijene, Elektroprivrede BiH se opredijelila za granicu 268 kWh jer to praktično znači da za oko 60 % kupaca ne bi došlo do promjena, odnosno poskupljenja. Prijedlog cjenovnog modela Elektroprivrede BiH s tri tarife ima za cilj štednju električne energije, kako bi bili sačuvani integritet i stabilnost elektroenergetskog sistema, i izbjegnuta tržišna nabavka po daleko višim cijenama.
I primjer granica blok tarifa koje se primjenjuju u entitetu RS i susjednim zemljama, koje FERK ističe u svom odbijanju, a bez analize i podataka o broju kupaca i troškovima nabavke, je nedostatan za usporedbu s Prijedlogom Elektroprivrede BiH i može se tumačiti kao nanošenje štete kompaniji.
U vezi s navodom FERK-a da je prekršena odredba Pravilnika da troškovi snabdijevanja iznose maksimalno 15% od ukupnog troška nabavke električne energije, Elektroprivreda BiH naglašava da su u Prijedlogu ovi troškovi u cijelosti iskazani kroz tarifu za mjerno mjesto, koja je ostala nepromijenjena i iznose 15,7% od troška nabavke koji je korišten za kreiranje tarifa, pri čemu u važećem tarifnom modelu koji je FERK zadržao, ovi troškovi iznose 19%.
Stoga, Elektroprivreda BiH upozorava da FERK zadržavanjem trenutno važećeg modela nije slijedio odredbe i metodologiju vlastitog akta. Zadržavanjem važećih cijena FERK je prekršio Pravilnik i time što je cijena nabavke električne energije koja je korištena za utvrđivanje tarifnih stavova, daleko niža od najjeftinije opcije nabavke koju je Elektroprivreda BiH dostavila u svom Prijedlogu.
Nakon detaljne analize Odluke regulatora, Elektroprivreda BiH ukazuje i na propuste učinjene prilikom razmatranja dostavljenog materijala i donošenja konačnog suda. FERK je mogao, jer je to u postupcima dopustivo, zatražiti od Elektroprivrede BiH podatke za koje tvrdi da su nedostajući, iako su svi obrasci propisani novim Pravilnikom uredno popunjeni i dostavljeni.”
Komentari Uprave Elektroprivrede BiH na Odluku, biće dostavljeni Nadzornom odboru EPBiH, Ministarstvu energije, rudarstva i industrije FBiH i FERK-u.
Podsjećamo, krajem aprila ove godine FERK je odbio dati saglasnost Elektroprivredi BiH na blok tarike.
“Naime, navedeni prijedlog nije u skladu sa članom 18. stav (1) Pravilnika o metodologiji za utvrđivanje cijena za snabdijevanje električnom energijom krajnjih kupaca kod javnog i rezervnog snabdjevača u kome je propisano, između ostalog, da je javni snabdjevač obavezan voditi računa o izbjegavanju naglih cjenovnih promjena za krajnje kupce koji se snabdijevaju kod javnog snabdjevača(…) Dalje, članom 15. stav (2) pravilnika je propisano da troškovi snabdijevanja iznose maksimalno 15%, od ukupnog troška nabavke energije za snabdijevanje krajnjih kupaca, a na osnovu dostavljenih podataka za period od 10.6. do 31.12.2024. godine utvrđeno je da je ovaj trošak veći od 15% što nije u skladu sa metodologijom. Kako uz prijedlog cijena nisu dostavljeni podaci o planiranoj potrošnji električne energije unutar pojedinih blokova (zeleni, plavi, crveni), tako dostavljeni podatak o predloženom povećanju ukupne cijene usluge javnog snabdjevača za kupce iz kategorije potrošnje domaćinstva od 9,8% kao i predloženo povećanje cijene energije od 19% nije moguće provjeriti, a samim tim i potvrditi”, naveli su tada u obrazloženju.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.