Cijena nafte na globalnom tržištu zbog geopolitičkih odnosa i visoke potražnje vrtoglavo raste. Taj val zahvatio je i bh. tržište, na kojem je premašena rekordna cijena od 2,56 KM po litru dizela iz 2008. godine. Ekonomisti odavno upozoravaju kako rast cijena goriva uvjetuje i rast svih ostalih cijena. Građani su s pravom ogorčeni.
Iako je danas nakon 8 tjedana uzastopnog rasta cijena nafte na svjetskom tržištu pala za 1%, u Bosni i Hercegovini i dalje bilježimo rekordno visok rast cijena goriva što se odražava na poskupljenje svih ostalih artikala čija cijena ovisi o ovom energentu.
Najjeftiniji dizel na našim pumpama trenutno je moguće naći u Republici Srpskoj po cijeni od 2,32 KM, dok je najskuplji u Federaciji Bosne i Hercegovine, gdje doseže i više od 2,70 KM. Građani s kojima smo razgovarali ne kriju ogorčenje i rezigniranost.
-Oni su na ime onih akciza uzeli 7 milijardi, nigdje feninga nisu utrošili a gorivo će sad biti tri marke, to je bruka i sramota
-Biciklo i ajmo lagano, ne, stvarno katastrofa, šta da kazem
-Imamo li izbora? Nemamo izbora
-Koliko imaš toliko i trošiš i gotovo
Nekoliko mogućih rješenja je na stolu, poput onoga da se trošarina na gorivo privremeno ukine. Tim potezom cijena po litru bi se po izračunu ekonomista smanjila za oko 35 pfeninga za dizel i 50 pfeninga za benzin. Trenutno u Nadzornom odboru Uprave za neizravno oporezivanje vrše procjenu efekata i provodivosti ove inicijative.
-50% maloprodajne cijene i više je učešće države. To bi direktno pomoglo privredi, građanstvu i generalno bi smanjilo transportne troškove što indirektno znači smanjivanje cijena finalnih usluga i proizvoda – smatra ekonomski analitičar Admir Čavalić.
-Država kroz racionalnije koristenje budžeta i preraspodjelu može utjecati na subvencioniranje nekih cijena a može se odreći nekakvih dažbina, akciza uz određenu analizu, ali ne vidim razloga da se ne obustavi naplata akciza – napominje Aziz Šunje, profesor Ekonomskog fakulteta Univeziteta u Sarajevu.
Iz Udruga za zaštitu potrošača kažu kako država ima sve alate da pomogne, ali se trošarina teško odreći, jer se tim novcem financira ogromna javna uprava.
-Vidimo sto rade europske zemlje, vidimo mnoge smanjuju pdv, mnoge ukidaju pdv na hranu itd. Dakle država ima sve mehanizme da pomogne običnom čovjeku ako to želi ali trenutno ne vidim ni volju ni znanje ni aktivnosti – kaže Marin Bago iz Udruge za prava potrošača Futura Mostar.
Potrošačka korpica iz dana u dan nemilosrdno raste, a plaće je ne mogu ispratiti. Ekonomsku krizu u kojoj smo se našli može riješiti jedino žurna intervencija vlasti. Odgovor na pitanje hoćemo li litru goriva uskoro plaćati 3 KM ili će se ovaj vrtoglavi rast obuzdati trenutno imaju državni parlament i Uprava za neizravno oporezivanje.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.